Beste bezoeker

De modernisering van het 3de jaar situeert zich binnen de domeinen: Economie en OrganisatieMaatschappij en WelzijnTaal en Cultuur
U kan op deze pagina bekijken welke studierichtingen wij aanbieden per domein.

Verder studeren

3de jaar - Bedrijfswetenschappen

** Opgelet, deze studierichting is onder voorbehoud **

Verder studeren of naar de arbeidsmarkt

3de jaar - Bedrijf en Organisatie

Naar de arbeidsmarkt

3de jaar - Organisatie en Logistiek

Verder studeren of naar de arbeidsmarkt

3de jaar - Taal -en Communicatie

** Opgelet, deze studierichting is onder voorbehoud **

Bedrijfswetenschappen
Raadpleeg de lessentabel
Wat
  • Inzicht verwerven in de economie als systeem: keuzegedrag van producent en consument, marktwerking, de rol van de overheid, internationale handel en economische integratie.
  • Inzicht verwerven in de werking van ondernemingen en organisaties, boekhouding en aspecten van vennootschapsrecht.
  • Vanuit concrete maatschappelijke contexten de belangrijkste economische concepten leren kennen en hun onderlinge verbanden.
  • Verdiepte kennis van het vak wiskunde.
Voor wie
  • Leerlingen die theorie verkiezen boven praktijk.
  • Leerlingen die belang hechten aan een brede algemene vorming met een uitgebreid pakket economie.
  • Leerlingen die meteen na het secundair onderwijs willen verder studeren.

Bedrijf en Organisatie
Raadpleeg de lessentabel
Wat
  • Inzicht verwerven in de algemene economie en in de werking van ondernemingen.
  • Boekhoudkundige, financiële, commerciële en HR-activiteiten leren ondersteunen.
  • Kennis maken met de logistieke flow en met verschillende transportmiddelen.
  • Leren van commerciële administratie en aspecten van marketing en personeelsbeheer.
  • Kennis maken met internationale handel.
Voor wie
  • Leerlingen die theorie graag in praktijk zetten.
  • Leerlingen met een brede interesse in economie en in de werking van een bedrijf.
  • Leerlingen die meteen na het secundair onderwijs willen gaan werken of willen verder studeren, bij voorkeur in de richtingen Handelswetenschappen en Bedrijfskunde of in het onderwijs.

Organisatie en Logistiek
Raadpleeg de lessentabel
Wat
  • Leren van administratieve taken in functie van onthaal: documenten en gegevens verwerken en digitaliseren.
  • Leren van uitvoerende taken betreffende winkelbeheer: producten voorbereiden en presenteren.
  • Leren van communicatieve en sociale vaardigheden in functie van onthaal en verkoop (Nederlands, Frans en Engels).
  • Leren van logistieke ondersteuning van vergaderingen en events.
  • Leren van uitvoerende taken betreffende ontvangst en opslag van goederen.
Voor wie
  • Leerlingen die via ‘doen’ willen leren.
  • Leerlingen die na hun secundair onderwijs graag willen werken in logistiek, verkoop, organisatie of onthaal.elswetenschappen en Bedrijfskunde of in het onderwijs.
Haar -en Schoonheidsverzorging
Raadpleeg de lessentabel
Wat
  • Leren van eenvoudige haarverzorging en brushing, eenvoudige gelegenheidskapsels, hand- en nagelverzorging, hand-, arm- en gelaatsmassage.
  • Vakjargon leren, leren om veilig en ergonomisch te werken, leren om het materiaal te onderhouden en om onderhouds- en ontsmettingsproducten te gebruiken.
  • Leren omgaan met klanten: onthaal, begeleiden, advies geven, afscheid nemen, houding, stijl, etiquette, taalgebruik, ...
  • Leren omgaan met collega’s: samen werken in een team.
  • Kennismaken met de moderne ontwikkelingen in de mode- en reclamewereld.
Voor wie
  • Leerlingen die via ‘doen’ willen leren.
  • Leerlingen die sociaal en communicatief ingesteld zijn.
  • Leerlingen die creatief en modebewust ingesteld zijn.
  • Leerlingen die na hun secundair onderwijs graag willen werken in een kapsalon of schoonheidssalon
Taal -en Communicatie
Raadpleeg de lessentabel
Wat
  • Doeltreffend leren communiceren in het Nederlands en in de vreemde talen Frans, Engels en Duits (zowel mondeling als schriftelijk).
  • Verschillende soorten, vormen en onderdelen van communicatie leren kennen.
  • Reflecteren over de communicatie- en persoonlijkheidsstijlen van zichzelf en anderen.
  • Leren om deskundig om te gaan met communicatiemiddelen en actuele media.
  • Leren om communicatieprojecten en -acties van een organisatie te ondersteunen.
  • Leren om auditieve, visuele en audiovisuele communicatieproducten uit te werken.
Voor wie
  • Leerlingen die theorie graag in praktijk zetten.
  • Leerlingen die vlot, talig en sociaal ingesteld zijn.
  • Leerlingen die meteen na het secundair onderwijs willen gaan werken of willen verder studeren, bij voorkeur in de richtingen Handelswetenschappen en Bedrijfskunde (Communicatiemanagement, Journalistiek, Media, Entertainment business, Office management) of in het onderwijs.